Protože se na nás neustále obracejte s dotazy, jak je to s nákupem vína pro firmy v roce 2024, shrnuli jsme vše podstatné do tohoto článku.

Podpisem tzv. konsolidačního došlo k celé řadě změn v oblasti daní. Nákup vína pro firmy se v podstatě týká tři daně, a to daň spotřebního "SD" (zatím je u tichých vín nulová), daň z přidané hodnoty "DPH" a daň z příjmu. Do konce roku 2023 byl nákup tichého vína (Tichá vína v reklamním balení pro reklamní a propagační účely ve smyslu § 25 odst. 1) písm. t ), zák. C. 441/2005 Sb., v platném znění), daňově uznatelném nákladu za předpokladu, že jeho hodnota nepřesáhla částku 500 Kč bez DPH a víno bylo opatřeno názvem firmy či jejím logem. Zjednodušeně to v praxi to znamenalo, že nastavovací hodnota vína byla celou daňově uznatelným nákladem (část této hodnoty si firmy uplatnily jako náklad do daně z příjmu a druhou část jako odpočet DPH).

Od 1.1.2024 není z hlediska daňové legislativy (novely zákona o dani z příjmu) možné uplatnit pořizovací cenu tichých vín jako daňový náklad pro účely snížení daně z příjmu, avšak v oblasti DPH zůstává možnost odpočtu DPH z tichého vína jakožto daru beze změny. Odpočet DPH lze i nadále uplatnit při poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti, pokud jeho cena bez daně nepřesahuje 500 Kč. Byť je tedy darování vína či jiného alkoholu obchodním partnerům pro účely daně z příjmů od roku 2024 vždy nedaňovým nákladem, nárok na odpočet DPH zůstává.

Věříme, že i přes toto částečné znevýhodnění budou kvalitní vína oblíbeným firemním dárkem. Rádi Vám však nabídneme i jiné alternativy ve formě dárkových kazet s delikatesami či různých reklamních předmětů s firemním potiskem.